Nieuwbouw uitbreiding Christelijk Lyceum Delft verbindt binnen met buiten

Door binnen met buiten te verbinden ontstaat onderwijs dat uitdagend is voor de leerling. Mede door die visie groeide het Christelijk Lyceum Delft en moest uitbreiden. De gedeeltelijke nieuwbouw past bij de ambitie van de school. De onderwijsfocus op techniek en projecten wordt weerspiegeld in de industriële architectuur.

De nieuwbouw aan het Molenhuispad in Delft is gekoppeld aan het bestaande deel uit de jaren ’80, waardoor meer volume is gecreëerd. Dat was ook nodig vertelt directeur Simon Belder: “We gebruikten al vier jaar een dislocatie en daarnaast ruimte in een bedrijfsgebouw naast de school, omdat we de afgelopen jaren van 1.200 naar 1.700 leerlingen zijn gegroeid. Vanuit onze missie willen we de binnenwereld van de school met de maatschappij verbinden: motivatie voor het leren krijg je door een contextrijke leeromgeving te creëren.

Vakoverstijdende interdisciplinaire benadering
Wij bieden een mix van degelijk en innovatief en het innovatieve zit in het vakoverstijgende. Een groot deel van ons onderwijs is traditioneel klassikaal; maar we hebben elk jaar ook een paar projectweken. Zo hebben we ook een vakoverstijgende interdisciplinaire benadering. Daar speelt ons nieuwe technasium ook een belangrijke rol in.” We zijn voortdurend op zoek naar opdrachtgevers, gemeenten en bedrijven met een praktische vraag, waarvoor een oplossing nodig is. Bijvoorbeeld een onderzoek naar het soort virussen op de mobiele telefoons van leerlingen in opdracht van het Erasmus Medisch Centrum. Of een onderzoek naar het verduurzamen van materiaalgebruik van een tandarts, waarbij een groep tandartsen onze leerlingen om advies vroeg.

Verkeersdruk afgenomen
Locatiemanager Dennis Geurts: “Deze school ligt in een jaren ‘80 wijk, met sociale woningbouw en kleine intieme hofjes. Tot 1950 lag hier een wapendepot dat in de tweede wereldoorlog door de Engelsen is gebombardeerd. Het gebied wordt begrensd door de loodsen van de sociale werkplaats, waarvan nu een deel gesloopt is. Op dat deel is nu het buitenterrein van de school gesitueerd, met een parkeerterrein, ruimte voor het stallen van fietsen en een verblijfsfunctie. Met die ingrepen is de verkeersdruk in deze kleine wijk flink afgenomen, want veel leerlingen komen hier uit de stad en omliggende gemeenten met de fiets. We hebben de wijk dan ook flink betrokken in onze plannen voor de nieuwbouw.”

Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.