Leren door te doen!

Bijzondere inrichting techlab Corlaer College Nijkerk

René Koolhaas is docent technologie aan het Corlaer College in Nijkerk: “Wat ik gaaf vind is met leerlingen projectmatig in groepen werken en daardoor vaardigheden ontwikkelen. Het gaat niet om het doel, maar om het proces daar naar toe, waarbij de ontwikkeling van de leerling centraal staat. Vanuit de projecten zijn ze in een arbeidscontext aan het werk en doen ze opdrachten die met techniek, economie en zorg en welzijn te maken hebben. STALAD was verantwoordelijk voor het ontwerp en richtte het nieuwe techlab in.

René: “Het Corlaer College biedt met een kleine 2.000 leerlingen onderwijs aan voor vmbo, havo en vwo in twee gebouwen. In dit gebouw zit het vmbo voor alle niveaus tot en met de theoretische leerweg. We zijn dit jaar goed begonnen, want RTL nieuws maakte op 1 januari de uitkomsten van het jaarlijkse scholenonderzoek bekend. Het gemiddelde voor ons vmbo ligt op ruim een 8, voor het vwo is het een 9,7. Landelijk leverde dat een gedeelde 2e plaats op en onze havo-afdeling behaalde met een 10 landelijk de 1e plaats. Dat leverde het predicaat excellente school op en dat kenmerkt ook de drive die in de beide gebouwen voelbaar is. We werken bijvoorbeeld niet traditioneel maar in domeinen en we zijn een Chrome school en onderdeel van de Chromebook familie van Google. Chromebooks zijn snelle, draagbare computers die leerlingen en stafleden toegang geven tot de educatieve apps en bronnen die beschikbaar zijn op internet. Met een accu die de hele dag meegaat, ingebouwde virusbescherming en wifi- en 3G-functionaliteit kunnen leerlingen overal leren. We zijn één van de weinige scholen die daarop vooruitlopen. Je werkt aan een hoog niveau door dit soort dingen te doen en dat tekent ook het werkklimaat op deze school; we zijn gretig. Die ontwikkeling en het feit dat we groeien vormden een mooie aanleiding voor het denken over een techlab als doorontwikkeling van het vak technologie.”

28-4-stalad-corlaer-2

 

Inrichting op maat
Accountmanager Frank Venema van STALAD: “Het techlab is een open ruimte en kent twee lagen, die met een open trap verbonden zijn. Hier werken dus veel groepen leerlingen, en dat wil je goed organiseren, zodat het klopt en ook beheersbaar is. We hebben goed geluisterd en hebben de wensenlijst van René zoveel mogelijk vormgegeven vanuit de benadering hoe een leerling in de ruimte zou willen werken. Maar ook hebben we over de plek van de docent nagedacht, die twee verdiepingen moet bedienen. We dachten niet gelijk aan producten maar veel meer aan activiteiten: wat doe je op welk moment, waar sta je voor en wat wil je? Toen hebben we pas de tafels, stoelen en banken geleverd en de speciale kasten voorzien van whiteboards. Veel meubels zijn specifiek op de ruimte ontworpen waarbij we het stramien van de ruimte volgen, zodat er een visuele eenheid ontstaan. Je ziet werkunits met een technische uitstraling, maar ook loungeplekken met gekleurde banken met een speciale print.”

Lees het hele artikel in de online editie van Schooldomein >>

Foto’s: Hans Kroeze

28-4-stalad-corlaer-3