IMO-LEARN stimuleert interactief bewegend leren

Als je ziet hoe het werkt wil je het ook in je school hebben. Het is een kubus die je in een opstelling van vier of acht leerlingen kunt gebruiken om mee te spelen, te bewegen en interactief te leren. Het is leuk, makkelijk, licht, stapelbaar en oersterk. Wat is het nog meer: meubel, speeltje, interactief medium en vooral een verbindend element. Kortom: iMO-LEARN kan een hit worden.

Directeur Frank Straus van Vanerum: “Als i3-solutions company is onze toegevoegde waarde dat we de inrichting van schoolruimten met interactieve media verbinden. iMO-LEARN is een nieuwe loot aan de stam en kan echt een hit worden. Het is een speelse tool die in onze Scandinavische vestiging is ontwikkeld om bewegend leren te stimuleren. iMO-LEARN is een kubus of krukje waar je op en mee kunt bewegen en daarnaast is het een interactief medium dat je met je PC of scherm kunt verbinden. iMO-LEARN tovert een klaslokaal om tot een interactieve leeromgeving. Daarmee wordt leren leuk en combineer je het leerproces met actief bewegen. Uit onderzoek blijkt dat een groep die leert en beweegt een voorsprong opbouwt boven een meer statische groep die alleen maar zit en luistert. Als je luistert en tegelijkertijd meeschrijft neem je bijvoorbeeld al meer op dan wanneer je alleen maar naar je device kijkt. Je ziet in de ontwikkeling van meubels dat er zit- en staplekken komen, om mensen te stimuleren andere posities in te nemen. Vaak organiseert een school bewegen buiten de klas en iMO-LEARN is een doorontwikkeling, waarbij de tegenstelling tussen bewegen en niet bewegen in tijd en ruimte wordt opgeheven.”

Interactief
Jaroen van de Haar is accountmanager en legt IMO-LEARN verder uit: “De 53 basisoefeningen, de vorm en uitrusting van de zitjes en de verschillende leerconcepten zijn samen met acht leerkrachten en honderd leerlingen ontwikkeld. Dit co-creatieproces
resulteerde in deze unieke en innovatieve leeromgeving. Met iMO-LEARN geef je de docenten een tool waarmee ze het nieuwe leren vorm kunnen geven en zelf ook in beweging komen. Het iMOLEARN concept bestaat uit interactieve krukjes met of zonder bewegingssensoren, een basisboek met de oefeningen en drie leermethodes: dynamisch zitten, analoog actief leren en digitaal bewegend leren. En dat in verschillende leerdomeinen: wiskunde, taal, evenwichtsoefeningen en breinbrekers. De krukjes zijn stevig en krasbestendig van het materiaal expended polypropyleen (EPP). EPP is vochtbestendig en heeft een hoge temperatuur resistentie. Bovendien is het recyclebaar en stoot het productieproces weinig emissies uit. Je kunt de krukjes makkelijk oppakken en verplaatsen en als je erop zit neem je vanzelf een actieve houding aan. Het krukje heeft een mooie kromming, waardoor kinderen hun energie kwijt kunnen. Het is daarom ook goed voor kinderen met ADHD, die kunnen bewegen en toch geconcentreerd leren.”

Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.