De drie gebouwen van het Elzendaalcollege renoveren, met behoud van de eigenheid van elk van de gebouwen, waarbij tegelijkertijd de kwaliteit en duurzaamheid verbeterd wordt. Dat was de uitdaging waar RoosRos Architecten voor stond. Inmiddels is het project klaar. De afgelopen 3,5 jaar is telkens een gebouw gerenoveerd. En het resultaat mag er zijn.
Het Elzendaalcollege in Boxmeer is een school voor mavo, havo en vwo. Het bijzondere van deze locatie is dat de school uit drie gebouwen bestaat, die als een campus rond een sportterrein liggen. Daarbij heeft elk gebouw zijn eigen onderscheidende kenmerken. Het bestuur van OMO koos vanwege die eigenheid voor renovatie van de campus, toen de gebouwen technisch en functioneel verouderd waren. RoosRos had in dit project niet alleen een belangrijke rol als architect, maar ook de leiding in het bouwmanagement. Projectmanager Matthijs van den Berg: “De school telt circa 1.570 leerlingen, maar door de verschillende gebouwen krijg je toch een kleinschalige leeromgeving. Ouders kiezen om die reden bewust voor deze school. Die kwaliteit hebben we in de renovatie kunnen behouden en versterken. Het budget voor de totale renovatie hebben we zorgvuldig verdeeld over de drie gebouwen in de drie fases. De diverse opties werden financieel inzichtelijk gemaakt, zo is de onderlinge samenhang in balans gebracht daarbij gelet op duurzaamheid en exploitatie.”
Lees verder onder de foto’s (nieuwe en de oude situatie)
EYECATCHER
Architect Martijn van Leeuwen van RoosRos: “Het gebouw aan de Stationsweg uit 1978 was het eerste dat door ons is gerenoveerd. Het is een typisch rijksgebouw uit de jaren ‘70, met een vrij eenvoudige opbouw, staalconstructie en betonsteen. Er zijn er legio in het land gebouwd, wat vooral opvalt, is de ruimte in het gebouw. Door te kiezen voor renovatie konden we die ruimte behouden, zou je nieuw hebben gebouwd dan was het volume veel compacter geworden. Het stationsgebouw is in de renovatie ook uitgebreid met een aantal lokalen op de eerste verdieping. De brede trap daar naar toe is ook als tribune te gebruiken. Met fris kleur- en materiaalgebruik, een doelmatig energieconcept en een heldere ingreep is het oude gebouw uit 1978 weer een eyecatcher voor de campus en vooral een prettige leeromgeving voor de leerlingen.” In de tweede fase is het gebouw aan de Bilderbeekstraat gerenoveerd en uitgebreid. Dit gebouw is in de jaren ’50 neergezet. Matthijs: “De tweede fase was met het oog op bouwmanagement complexer omdat het onderwijs door moest gaan. Daar werkten we met een schuifplan en hebben we tijdens de bouw tijdelijke voorzieningen ingezet. Bovendien hebben we zoveel mogelijk gebruikgemaakt van de rustigere zomermaanden.”
Lees verder onder de foto’s (nieuwe en de oude situatie)
ROUTING VERBETERD
Matthijs: “Het derde gebouw uit de jaren ’70 is opgebouwd uit een betonskelet en een kenmerkende baksteen; het heeft een kubistisch uiterlijk en wordt daarom ook het kubusgebouw genoemd. Functioneel is de routing verbeterd met een extra verbinding tussen de gebouwen aan de Bilderbeekstraat (fase 2) en de Doctor Peelenstraat (fase 3). De gebouwen zijn voorzien van een gevelisolatiesysteem, nieuwe kozijnen, zon-reflecterende dakbedekking en luifels die als permanente zonwering functioneren. Door slimme, eenvoudige technieken wordt het klimaat verbeterd binnen het beperkt beschikbare budget. Met de renovatie hebben we een flinke stap richting de eisen van frisse scholen gezet.”
Lees verder onder de foto
KIJKVENSTERS
Martijn vervolgt: “Het centrale thema was de visuele verbinding op de campus en met de omgeving versterken; dat komt overal terug. De kleuren verschieten van oranje voor het Stationsgebouw naar groen voor het Kubusgebouw. De entree van het Kubusgebouw is in de oude luister hersteld; het was een zijentree geworden en die hebben we opnieuw ingericht én in verbinding gebracht met het buitenplein. Op strategische plekken zijn grote kijkvensters gemaakt waardoor je bijvoorbeeld als je de trap afloopt de omgeving ziet, het klooster en het sportveld. Door onze ingrepen is de eigenheid van de gebouwen versterkt, waarbij we door kleurgebruik een verbinding hebben gelegd zodat de campus ook een eenheid vormt. Door de kleuren in de gevel is het aanzicht een stuk vrolijker en frisser geworden. En vooral ook: eigentijdser. De vervuilde baksteen is vervangen door stucwerk in mooie tinten. Het eindresultaat is een groene campus met een drietal moderne onderwijsgebouwen, veel ruimte voor sport en bewegen en zichtbaarheid naar de omgeving.
De gevels en de slecht geïsoleerde daken waren de belangrijkste oorzaak van klimaatproblemen in de gebouwen. Door de nieuwe kozijnen deels te vullen met de gekleurde penanten konden we het warme zonlicht wat temperen. Een luifel zorgt voor passieve zonwering. En door de nieuwe dak- en gevelisolatie konden we de gebouwen van een goede schil voorzien en het energiegebruik beperken.