Wonderbaarlijke vernieuwbouw Da Vinci College Roosendaal

“Wonderen bestaan nog.” Dat was de korte kenschets van directeur Joseph Dekkers over zijn nieuwe school. Daarbij is een deel van het oude gebouw in een vernieuwbouwtraject tot een prachtige leeromgeving voor leerlingen van het vmbo en het praktijkonderwijs getransformeerd. Wethouder Hans Verbraak: “Het had ook een museum of een theater kunnen zijn. Zo licht en ruimtelijk is het opgezet.”

“Het is een onschools en een modern ogend gebouw geworden”, vindt Dekkers. “Ik omschrijf het als stijlvol modernistisch. De drie kernwoorden waren licht, lucht en ruimte. We hebben de psychologie van het gebouw omschreven; het moest een doorwaadbaar gebouw worden gebaseerd op het model van de stad als metafoor. We zien de school als een samenleving in het klein met dezelfde functies: wonen, werken en ontspannen. Als je nu door het gebouw loopt herken je het ritme van het stadsleven met arcaden, steegjes en pleinen. De begane grond heeft de vorm van een langgerekte winkelstraat en is als een meanderende etalage uitgevoerd. De wijken annex studiehuizen vind je verspreid over de drie verdiepingen; op de eerste verdieping, waar je via de monumentale houten buitentrap binnenkomt, ontvouwt zich het centrale hart met de aula en de kantine in de vorm van terrassen.”

Geen docentenkamer maar een personeelsterras
“De afdelingsleiders zijn wijkmanagers die voor hun wijk verantwoordelijk zijn. Ze mochten zelf met voorstellen voor hun eigen inrichting komen en daarvoor hebben we het model van de gemeenteraad opgericht, net als in een echte stad. Voorstellen werden daar afgewogen en bekrachtigd. De studiehuizen zijn de gezamenlijke werkplekken voor leerlingen en docenten. Alleen de teamleiders hebben een eigen kamer en verder zijn er spreekkamers. Er is geen docentenkamer, maar we hebben wel een personeelsterras. De studiehuizen worden gebruikt door eenzelfde groep leerlingen met een vaste groep docenten met een autonoom wijkmanagement. Je vindt hier zorg en welzijn, techniek, horeca en ondernemen. De brugklassers hebben een eigen studiehuis en dat geldt ook voor het praktijkonderwijs onder- en bovenbouw.”

Lees het volledige artikel in de komende editie van Schooldomein, vanaf dinsdag 29 november online op deze website.

da-vinci-4