Een gebouw dat eruit ziet als een filmdecor met een oplichtende ledkrant. Een gevel als een kleurrijk avontuur waarbij niet direct wordt onthuld wat de binnenkant herbergt. Het kan een theater zijn of een bibliotheek. Niets van dat alles: de spannende gevel aan het ruim opgezette plein herbergt het nieuwe 4e Gymnasium aan de Houthavens in Amsterdam.
Rector Hetty Mulder: “Op de begane grond vind je de mediatheek, de filmzaal, en ruimtes voor beeldende vorming, muziek en drama. De kantine ligt op de tussenverdieping. Op de verdiepingen 1 en 2 vind je de theorielokalen en de meer praktisch ingerichte ruimtes voor de binasvakken inclusief een ruimte voor proeven, en op de derde verdieping bevinden zich twee ruime sportzalen met daarnaast de toegang naar een prachtig dakterras. We misten in ons vorige gebouw vooral ruimte voor bijzondere vakken als film, dat bij ons een eindexamenvak is. Drama is ook een belangrijk vak bij ons, als tegenhanger tegen de cognitieve inspanningen die die gymnasiasten nu eenmaal moeten verrichten. Elk gymnasium heeft bovendien vaak geniale leerlingen met stoornissen in het autistisch spectrum. Een vak als drama is bij uitstek geschikt om hen te helpen in hun ontwikkeling en voor alle leerlingen een wezenlijke aanvulling op de cognitieve druk. We hebben nu een filmzaal en een montageruimte. Het enorme atrium is ook een podium voor optredens, een backstage en we hebben een lokaal, met coulissen en een ruimte voor rekwisieten. Gymnasia zijn van de boeken, die vooral behouden moeten blijven, maar wanneer digitale middelen het leerrendement verbeteren ontstaan vormen van “blended learning”.
Nathalie Wernsen van schoolbestuur Esprit: “Onze docenten en leerlingen hadden een goede band opgebouwd met het tijdelijke gebouw en daarom wilden we hen maximaal betrekken bij de opzet van het nieuwe gebouw. Zo heeft een groepje collega’s en leerlingen samen met de schoolleiding in de bouwcommissie gezeten, die later in het proces een ontwerpteam werd. Per ruimtesoort is een programma van eisen opgesteld, waarbij is nagedacht over de uitstraling van de lokalen, mediatheek en leerpleinen. We zijn naar beurzen geweest en hebben moodboards gemaakt. Tijdens het selectieproces hebben we een aantal bedrijven gevraagd met inrichtingsvoorstellen te komen, waaronder Vanerum, met wie we al een langere relatie hadden opgebouwd. Zij hebben meegedacht over de inrichting van de lokalen, de leerpleinen, de kantine, het atrium en de mediatheek en hebben veel meubels op maat gemaakt. In de lokalen staan individuele setjes voor leerlingen, maar op leerpleinen zijn verschillende didactische vormen mogelijk. Dat heeft Vanerum vertaald naar een soort picknicktafel met vaste stoelen, als een soort outlet voor de lokalen.”
Frans Smit, senior accountmanager van Vanerum: “We hebben niet alleen het meubilair geleverd, maar ook het audiovisuele deel, zoals de i-3 borden in de lokalen en de meest moderne laserprojectoren, allemaal voorzien van de i-3 learn hub software. Daarnaast hebben we veel meubels op maat gemaakt, zoals de wandkasten op de leerpleinen en de elementen in de kantine. De wandkast is op maat gemaakt en bestaat uit kastjes, een prikbord en open vakken, gebaseerd op een schets van een leerling die Lotte heet. Per sectie kun je er je eigen invulling aan geven. Op het dakterras hebben we de buitenruimte ingericht met boomstamtafels en de rode loungebanken die nog uit het tijdelijk gebouw komen.” Nathalie knikt: “Die eenheid en uniformiteit in het gebouw vinden we erg prettig.”
Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.