Nieuwbouw Frits Philips lyceum-mavo prikkelt nieuwsgierigheid

Op het terrein van het voormalige Lyceum Bisschop Bekkers is recent het Frits Philips lyceum-mavo herrezen, waarbij ook de voormalige sporthal is getransformeerd en het sportterrein is verlegd. Het resultaat past perfect in de groene omgeving. “Cum laude” geslaagd kenmerkt directeur-bestuurder Martin van den Berg van SECVO het proces en bij de opening wenste naamgever Frits Philips alle kinderen vooral veel nieuwsgierigheid toe.

Tekst Sibo Arbeek Foto’s Arjen Schmitz

Het is een prachtig en duurzaam gebouw geworden. Daarover zijn directeur bedrijfsvoering Ria van Doorn van SECVO, Jan Boer van ICSadviseurs en Carina Nørregaard van LIAG het eens. Martin legt uit wat cum laude voor hem inhoudt: “Het project is door de architect en adviseurs uitgewerkt tot een DO+ en daarna op basis van Engineer en Build aanbesteed, waarbij ICSadviseurs het totale project heeft begeleid en LIAG een hele goede architect was. Ik wil adviseurs die gedurende het hele proces mijn counterpart blijven en me op de hoogte houden van ontwikkelingen en belangrijke keuzen voorleggen. Ik wil zelf kwalitatieve afwegingen kunnen maken wanneer dat nodig is. “Jan knikt: “Je zoekt de grenzen op, samen met de opdrachtgever, om het maximale te realiseren voor elke euro die je hebt.”

Lees verder onder de foto

Martin vult aan: “De aannemer was het ook niet gewend dat ik regelmatig op de bouwplaats te vinden was, maar dat zorgt er wel voor dat hij sneller zelf met suggesties komt hoe het anders en beter kan. De opdracht aan ICSadviseurs en de architect LIAG was om met een goed plan voor het onderwijs te komen. Het programma van eisen van ICS werd met de input van LIAG steeds verder verscherpt.” Carina vult aan: “Je werkt op een logische manier vanuit de onderwijskundige visie naar het ontwerp, de indeling van het gebouw en daarna de inrichting. Iedereen bleef daardoor in elke fase betrokken.” Martin: “Ik heb wel tegen de medewerkers gezegd dat de fase van inspraak na het definitief ontwerp voorbij was. Dan moet de school er in feite al staan.” Carina: “Daardoor werd het ook een snel en transparant proces; iedereen wist waar hij aan toe was.” Jan: “Bijzonder aan dit traject is namelijk dat het ontwerp uitwerken tot een DO+ in een half jaar is gerealiseerd! We hebben het wel over ca 11.000 m2 BVO onderwijs en 2.000 m2 sporthal. De korte lijnen met de opdrachtgever zijn daarbij onmisbaar naast een goed op elkaar ingespeeld ontwerpteam. De sleutel tot succes.”

Lees verder onder de foto

SAMEN STERK ALS FRITS PHILIPS
Ria: “Bij de ontwikkeling van het integraal huisvestingsplan werd duidelijk dat financiering eenvoudiger werd wanneer er één school zou verdwijnen. In overleg met OMO werd besloten het Lyceum Bisschop Bekkers (havo-vwo) en het Christiaan Huygens College locatie Broodberglaan (mavo-havo) samen te voegen tot het Frits Philips lyceum-mavo.” Jan: “Er was ook sprake van een zwaar verouderde huisvesting en de oorspronkelijke vestiging van Christiaan Huygens zat ingeklemd in een woonwijk met overlast voor de bewoners. Het gebouw van het Lyceum Bisschop Bekkers stond al veertig jaar op dit terrein. Na de fusie ontstond direct de optie voor nieuwbouw op deze plek, waar ook een sporthal stond en die perfect in het voedingsgebied ligt en goed bereikbaar is vanuit de uitvalswegen.” Martin: “Met de combinatie van een school en een sporthal met veel groen eromheen kun je een totaalpakket bieden. Waar vind je een grote school van 1.580 leerlingen in een binnenstedelijk gebied op zo’n locatie? Let wel; je praat over het grootste gebouw in Eindhoven-Noord; het staat hier vijftig jaar mooi of lelijk te zijn.”

Lees verder onder de foto

DUURZAAM NAAR DE TOEKOMST
Carina: “Wij zijn als architect tijdens een Europese Aanbesteding geselecteerd. De school was nog niet ontworpen en we mochten onze visie presenteren, waarbij we op kleinschaligheid en het ontwikkelen van de talenten van de leerlingen hebben ingezet. Het klikte en daarna zijn we vanaf scratch weer begonnen.” Martin vult aan: “Vergeet duurzaamheid niet; dat betekent verantwoord omgaan met grondstoffen en materialen en het herstellen en afvoeren ervan. Beton is bijvoorbeeld duurzaam, op de materialen van hout zit geen verf, het wassen van glas is goedkoper dan muren regelmatig sausen en het gebouw heeft een duurzaam gekoeld klimaat. Philips heeft overal led-licht gesponsord en dat scheelt ook enorm.” Jan knikt: “Hier is alleen toegepast wat je tijdens het gebruik kunt terug verdienen. Het is een gebouw met een lage EPC-waarde.” Carina: “Het is een zeer compact gebouw geworden, ook doordat wij het schoolgebouw tegen de bestaande sporthal hebben gebouwd, wat veel geveloppervlakte heeft bespaard. Ondanks dat het een diep en compact gebouw is voelt het licht en ruim aan en je hebt overal veel daglicht en uitzicht. Duurzaam is ook dat we de bestaande sporthal hebben getransformeerd.” Martin: “De sporthal was een ruimte zonder daglicht en een slechte luchtbehandeling. Nu is het een lichte ruimte, met een prettig klimaat geworden en met een prachtige kantine die de gemeente ook aan derden kan verhuren. En we hadden geen kosten van tijdelijke huisvesting. Dat is ook duurzaam.”

Lees verder onder de foto

KIJK OM JE HEEN
Carina: “Het is vooral ook een functioneel gebouw met een groot atrium, waardoor veel licht naar binnen valt dat zich doorzet naar de onderwijs- en talentenruimten. De vides op de tweede verdieping gaan tot de grond door en elk studiegebied heeft een vide met daklicht. Overal zijn akoestische maatregelen integraal opgenomen in de karakteristieke afwerking van plafonds en wanden met onder andere de houten latjes. Ria: “We wilden laten zien waar je mee bezig bent en tegelijkertijd geborgenheid bieden. De verschillende talentrichtingen zijn zichtbaar in het gebouw, zoals ondernemerschap, sport en brainport. We zitten natuurlijk wel in Eindhoven.” Carina vult aan: “De onderbouw zit boven omdat het daar rustig is en de jongere leerlingen van daaruit langzaam de school kunnen ontdekken. Ook de entree hebben we kleinschalig gehouden, waarbij je niet direct in de aula terecht komt. Je kunt via de aula naar boven maar ook via het trappenhuis. Op elke verdieping hebben we vier hoeken met studiegebieden en lokalen waardoor het in kleinere units onderverdeeld is.” Martin: “Kijk even om je heen; je kijkt overal dwars door het gebouw heen. Vanuit deze vergaderzaal kijk je in de mediatheek, twee lokalen en je ziet de bomen. En ondanks die transparantie en de vele open ruimten is het een rustige school.”

Lees verder onder de foto

KLEUR IN BEWEGING
Bijzonder is ook het kleur- en materiaalgebruik. Aan de binnenkant vind je de kleuren groen, blauw en geel en op de verschillende verdiepingen aangevuld met natuurlijke materialen als hout en beton die het gebouw een fijne en warme uitstraling geven. Carina: “Licht uit zich in beweging en is dynamisch. Dat hebben we uitgewerkt in de gevel en de binnenkant van de school. We wilden iets ontwerpen wat dynamisch is en van verschillende kanten verandert. Het gevelbeeld beweegt met je mee als je rondom het gebouw loopt en verschiet van wit naar kleur. Door de lichtinval ’s avonds veranderen de kleuren weer, waardoor een extra dimensie ontstaat. De uitstraling is zeker een visitekaartje voor de school.” Martin ten slotte: “Het is vooral een transparant gebouw geworden dat werkt: brugklassers zien oudere leerlingen in witte jassen met brillen en leerlingen die met werkstukken kunstzinnige vorming bezig zijn. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid en daar wil je bij horen.”

Neem voor meer informatie contact op met Jan Boer van ICSadviseurs via jan.boer@icsadviseurs.nl of Carina Nørregaard van LIAG via cnorregaard@liag.nl. U kunt ook bellen met de school: 040-2412844 of kijken op de site: www.fritsphilips.eu.