Home Geen categorie Spel als motor van de taalontwikkeling

Spel als motor van de taalontwikkeling

0
Spel als motor van de taalontwikkeling

In hun wijk of buurt kunnen kinderen spelen, ontdekken en ontmoeten: dat geldt voor elke wijk. Echter de vragen rond de sociaal-pedagogische kwaliteit of juist het ontbreken er van komen het meest pregnant aan de orde in wijken die onder druk staan. Soms is er dus iets extra’s nodig …… Een Taaltuin bijvoorbeeld.

Niet voor niets is de eerste Taaltuin in Europa vijf jaar geleden in de wijk Spangen in Rotterdam gerealiseerd. De bevolking is voor ongeveer 85% meertalig, waardoor taalstimulering zeker toegevoegde waarde heeft.

Naar een idee en ontwerp van Fenneke Hordijk (beeldend kunstenaar en neerlandicus) en Mathieu Gielen (industrieel ontwerper en universitair docent Ontwerpen voor het Spelende Kind) heeft Goede Speelprojecten de Taaltuin met Taalspeelobjecten ingericht.

Op zo’n plek kan een kind spelen, klimmen, springen en rennen, en tegelijk zijn taal te ontwikkelen.  Het hele ontwerp is erop gericht om spelen met taal te verbinden. Ieder toestel, iedere plek heeft een link met taal en is gericht op speelplezier en uitdaging.

Te nadrukkelijke schoolse programma’s werken niet – spelmogelijkheden juist wel. Professor Sieneke Goorhuis, hoogleraar Spraak- en taalstoornissen (RUG), illustreert: “Elke tuinman weet dat bloemen niet uitbundiger gaan groeien door ze almaar meer water te geven. Kinderen op te vroege leeftijd in een te schools keurslijf wringen, leidt tot overdiagnosticeren, met bijbehorend stempel”. Zo zijn er springletterpaaltjes, een woordslang, geoparcours, onderstebovenglijbaan en zijn er nog verschillende objecten in ontwikkeling.

Goede Speelobjecten ontving voor dit project een prestigieuze nominatie voor het European Language Label van de Europese Unie.

Inmiddels zijn er meerdere plekken gerealiseerd en beter als Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam kunnen wij het niet zeggen: “Taal maakt het verschil tussen een valse of vliegende start op school”.

Lees hier ook het artikel in Schooldomein 2.