Is uw school voorbereid op de toekomst?

Dat was de centrale vraag op de 1e editie van Platform Onderwijs & Facilitair (POF), 24 & 25 april jl. in Nijkerk. Een nieuw vak evenement dat zich specifiek richt op de facilitaire kant van het onderwijs. Hoe zorg je dat je als onderwijsinstelling je gebouwen en ondersteunende processen geschikt maakt voor de toekomst.

Technologische ontwikkelingen op facilitair gebied zijn nauwelijks bij te houden. Toch worden van onderwijsinstellingen toekomstbestendige gebouwen en processen verwacht. Op POF 2018 kreeg de bezoeker een blik in die toekomst. Zo’n 70 bedrijven presenteerden hun nieuwste producten en ontwikkelingen op het gebied van ICT & multimedia, huisvesting, inrichting, schoonmaak en veiligheid. Men kon letterlijk een kijkje nemen in een nagebouwde ‘school voor de toekomst’ en bezoekers konden deelnemen aan ruim 40 inspirerende en interactieve kennissessies. Hoe ziet bijvoorbeeld de leeromgeving van de toekomst eruit?

Gispen en Mecanoo, maar ook ICS adviseurs, lieten zien dat er diverse onderwijs- en leeromgevingen mogelijk zijn. Zo leidden Arne Lijbers van Mecanoo en Jeroen Verweij van Gispen de sessie Room to Learn: Arne: “Wij hebben samen een visie ontwikkeld op de leeromgeving van de toekomst, waarbij we principes van het klaslokaal ter discussie stellen. Het proces ‘Room to Learn’ heeft als tastbaar resultaat de HUBB opgeleverd. De HUBB is een custom made leeromgeving die verschillende activiteiten faciliteert. Van lesgeven tot samenwerken, van studeren tot ontmoeten en van circulair tot modulair. Jeroen: “Het accent ligt niet op de flexibiliteit van het meubel, maar op het aanbieden van interessante plekken, waaruit de student kan kiezen. De student is in beweging en kiest voor plekken; wij geloven niet dat flexibele wanden en alleen maar stapelbaar meubilair de oplossing zijn voor veranderend onderwijs. Studenten bewegen, niet plekken. Dus moet je ook gebouwen en omgevingen maken die verleiden en een logische opbouw hebben.”

Hybride werkomgevingen
Merel de Boer van ICSadviseurs ging in op de ontwikkeling naar hybride werkomgevingen: “Wij zien scholen veranderen in hybride onderwijsomgevingen. Het is niet meer de vraag óf je werkt met eigen devices, maar wanneer je dat gaat doen. Welke omgeving sluit het beste aan bij je visie en cultuur en bij de activiteiten die je doet? Generatie Z is gewend dat thuis hun mening telt en dat ze gezien worden als een succesvol individu. Daar horen ook andere organisatie- en werkvormen bij. Daarom starten we bij onze programma’s van eisen niet meer vanuit de ruimte maar vanuit de plek. De kernvraag is dus welke mix van activiteiten het beste bij de school past. Daar horen vragen bij als welke activiteiten, hoe vaak, met wie, hoeveel, waar en waarbij in de buurt? De mix zorgt voor flexibiliteit om hybride te leren, waarbij je een diversiteit van activiteiten en plekken aanbiedt.”

De volgende versie van de POF verdient meer bezoekers. Op korte termijn wordt deze eerste versie geëvalueerd en start de voorbereiding voor de volgende uitvoering.