‘A new day, a new job…’

Ex-schooldirecteur Janie Mooi werkt sinds januari 2019 bij ICSadviseurs. Ze deelt in haar blogs haar ervaring in de wereld van bouwers en inrichters en laat zien hoe bouwprocessen en processen rond inrichting effectiever gestroomlijnd kunnen worden met visieontwikkeling en de impact op de eigen organisatie.

‘A new day, a new job…’

Dag 1 van mijn eerste werkdag bij ICSadviseurs en ik voel me als een vierjarige die voor het eerst naar school mag: ongeduldig en zenuwachtig, niet goed wetende wat ik kan verwachten. Rijdend in de drukte, over de ring van Amsterdam, bedenk ik dat dit m’n nieuwe werkelijkheid wordt. Inmiddels is het niet nieuw meer, het is m’n werkelijkheid. Ook de spanning is weg, maar iets van ongeduld zal ik altijd wel blijven houden.

Ik was me ervan bewust dat ik moet leren in mijn nieuwe werkomgeving en dat m’n werk er anders uitziet. En toch, tussen besef en het vervolgens zelf ondervinden zit een groot verschil. Ik heb het naar m’n zin, vind het werk leuk en uitdagend maar kom uit een omgeving waar ik alles wist en gelijk kon handelen. Nu weet ik het soms niet en moet ik af en toe de hulpvraag stellen. Het hoort erbij, dat is leren!

In deze eerste maanden denk ik veel na over het begrip ‘een leven lang leren’ en het belang om bij leren aansluiting te zoeken en uit te gaan van dat wat je al kan om vervolgens een nieuwe stap te kunnen zetten. Wat betekent dat nu voor mijn (nieuwe) dagelijks werk?

In de trajecten waar wij voor werken staan organisaties voor een grote verandering, of dit nu nieuwbouw, verbouw of de ontwikkeling naar bijvoorbeeld een nieuw onderwijsconcept is. Dit doet iets met de organisatie, dat is ook leren en ergens naar toe groeien. Aan ons de taak om juist daar oog voor te hebben: naast de (toekomstige) gebruiker(s) te gaan staan en ze horen, zien en begrijpen om succesvol de stap te maken naar de nieuwe situatie. En dat is voor mij het leukste werk dat er is!


Lees hier eerdere blogs van Janie Mooi

16 maart 2019
Vanuit de onderwijsinhoud adviseren, meedenken, meehelpen en begeleiden bij de bouw van een nieuwe schoollocatie