Kwart brugklassers maakt op school gebruik van laptop of iPad
Het gebruik van laptops en iPads door scholieren is niet meer weg te denken uit het Nederlandse voortgezet onderwijs. Inmiddels maakt een kwart van de brugklassers gebruik van een device. Digitale interactie tussen leerling en docent wordt dan ook steeds belangrijker. Maar liefst 60% van de leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar geeft aan het prettig te vinden als de docent ‘digitaal over de schouder meekijkt’, bijvoorbeeld bij het maken van huiswerk. Dat blijkt uit onderzoek van Learnbeat onder 1.224 leerlingen in het voortgezet onderwijs, die gebruikmaken van een iPad of laptop voor hun schoolwerk, thuis of in de klas.
Voor uitblinkers én achterblijvers
Nederlandse scholen hebben te maken met steeds groter wordende klassen, waardoor het lastiger wordt om leerlingen de persoonlijke aandacht te geven die zij verdienen. Kees van Domselaar, plaatsvervangend rector van het Christelijk Lyceum Zeist: “Door het gebruik van innovatieve educatieve software is het mogelijk iedere individuele leerling via een laptop of iPad op maat gemaakte oefening te bieden op basis van niveau en leerstijl. Het maakt het voor docenten mogelijk om zowel de uitblinkers als de achterblijvers te motiveren en te coachen.” Koen Strous is algemeen directeur van Dedact. Hij ontwikkelde de digitale leeromgeving Learnbeat, waar dagelijks 40.000 leerlingen gebruik van maken. “Ons onderzoek laat onder meer zien dat 60% van de leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar het prettig vindt als de docent digitaal ‘over de schouder meekijkt’ en waar nodig bijstuurt. Directe interactie en feedback is voor deze generatie leerlingen heel belangrijk.”
Leren moet leuker
Van de scholieren die deelnamen aan het onderzoek zegt ruim 30% dat leren ‘leuker’ moet, bijvoorbeeld door het gebruik van games in lesmateriaal. Strous: “Het inzetten van laptop of iPad voor onderwijsdoeleinden heeft meerwaarde als de leerling continue feedback krijgt over de vorderingen bij een specifiek leerdoel en bovendien de beschikking heeft over gepersonaliseerde digitale uitleg en oefenmateriaal. Jongeren willen op een efficiënte manier van A naar B waar het gaat om leren. Als je dat mogelijk maakt pakken ze met veel plezier hun laptop of iPad om huiswerk te maken en wordt leren inderdaad leuker.” De ontwikkelaars van Learnbeat werken regelmatig samen met onderzoekers van de Vrije Universiteit en de Universiteit Leiden. Strous: “Tot voor kort verdwenen leerinspanningen en resultaten op middelbare scholen bij het oud papier. Door de resultaten, ervaringen en effecten van digitale lesmethodes te analyseren kunnen wij het onderwijs op scholen steeds beter en persoonlijker maken.”
Kijk voor meer informatie op www.learnbeat.nl en www.dedact.nl.