300 werkers in een grote interactieve leeromgeving

Uiteindelijk bepaalt het belang van het kind de keuze: wil je een school met klaslokalen en muren of niet? Directeur Jeroen Goes is duidelijk: “half- half is niets en daarom werkt een combinatie van lokalen en open ruimten voor mij niet, omdat je dan toch in het traditionele systeem blijft hangen.” Het verslag van een door Ecophon georganiseerde excursie naar de Future Class Room in Brussel en de apotheose op De Werkplaats in Bilthoven.

Aan het eind van de tweedaagse excursie stelt het internationale gezelschap van wetenschappers, architecten en adviseurs directeur Jeroen Goes van De Werkplaats de vraag wat hij anders zou doen wanneer hij opnieuw zou mogen bouwen. Jeroen: “Dat hangt af van de visie en het team. Een gebouw helpt, maar is niet noodzakelijk om een visie goed uit te werken. Wanneer je dit gebouw van De Werkplaats en de onderliggende visie van Kees Boeke kopieert naar een andere school is de kans groot dat het niet werkt. In ons geval heeft de architect onze visie en ideeën geweldig vertaald.

Worden wie je bent
En wil je met 300 werkers en medewerkers in een open ruimte zonder lokalen werken dan moet de akoestiek heel goed zijn. Guus Klamerek van Ecophon en zijn collega’s Pauli Pallaskorpi uit Finland en Shane Cryer uit Engeland knikken: “De vorm van dit gebouw maakt al dat je verschillende zones ervaart. Dat heeft architect Kees Willems verder versterkt met elementen als pantry’s, toiletblokken en een keuken. Dat maakt ook dat je overal kinderen rustig ziet werken in verschillende werkvormen. Je hoort wel een soort gemurmel, het achtergrondgeluid, maar de akoestiek is overal goed.”

Voordat het gezelschap weer in de bus stapt naar Schiphol geeft Jeroen nog een paar belangrijke lessen mee: “Het doel in het opvoeden van kinderen is om ze te laten worden wat ze zijn. Dat betekent dat je het systeem moet aanpassen, maar niet het kind. Gelijkwaardigheid en vertrouwen zijn belangrijke begrippen en vertrouwen naar de kinderen betekent ook vertrouwen naar de medewerkers. Dat helpt om een team te bouwen, want de ontwikkeling van een individu tot een team is belangrijk. En alles begint bij gelukkig zijn.” In gesprek met de leerkrachten van De Werkplaats wordt dat bevestigd: “Ik voel me niet alleen verantwoordelijk voor mijn groep, maar voor alle kinderen. We helpen elkaar om het beter te doen, in het belang van het kind.”

Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.