Slimme gebouwaanpassingen maken gepersonaliseerd leren mogelijk

Het Stella Maris College heeft besloten gepersonaliseerd leren in te voeren. Dit vraagt om aanpassingen aan het gebouw waarbij het nieuwe onderwijssysteem in een periode van 5 jaar wordt geïntroduceerd. Stap voor stap worden steeds meer delen verbouwd en schakelen groepen over op het nieuwe onderwijs. Het slimme ontwerp van Frencken Scholl Architecten laat zien dat dat prima kan.

Voor het nieuwe onderwijs zijn verschillende typen ruimten nodig, die in het bestaande gebouw zullen worden ingepast. In plaats van vaklokalen wordt nu gewerkt met vier typen activiteiten waarvoor een speciale ruimte wordt gecreëerd. Bij de activiteit ‘lezing’ of ‘seminar’ vindt de uitleg plaats, hiervoor is een arenaruimte nodig. Daarna kunnen leerlingen in kleinere groepen naar de ’lab-sessie’ gaan, waar ze kunnen oefenen en de stof verwerken. Of ze gaan naar een ‘Communicatie-sessie’, waarbij ze in kleine groepen communiceren. De grootste ruimte is de ‘workshop’-ruimte, het leerplein. Hier komen de leerlingen binnen en van hieruit vertrekken ze naar hun sessies. Het concept is gebaseerd op een Zweeds onderwijswijsconcept dat ‘Kunskapsskolan’ heet: ‘kennisschool’ in vertaling. Het idee is dat leerlingen via deze methode meer op eigen tempo de lesstof tot zich kunnen nemen. De docent(-e) wordt coach en begeleidt ze ook in het leerplan.

Om te voldoen aan deze werkwijze ontwierp Frencken Scholl Architecten leerdomeinen waarin de verschillende sessies optimaal plaats kunnen vinden. Per bouwdeel wordt een nieuwe indeling gemaakt met de vier activiteitenruimtes.
Nieuwsgierig? Lees verder op www.frenckenscholl.nl/projecten/stella-maris-college.