HZ University of Applied Sciences in Vlissingen
HZ University of Applied Sciences staat aan de vooravond van nieuwbouw van hun locatie in Vlissingen. Een herijkt Bouwstenenboek, met hierin de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwbouw, vormt de onderlegger voor de plannen. Drees & Sommer begeleidde de Zeeuwse hogeschool bij het opstellen van dit richtinggevende document en bracht expertise in op het snijvlak van strategie, vastgoed en onderwijsomgevingen.
Tekst Ivo van der Hoeven
Het onderwijs staat voor grote veranderingen en dat is in Zeeland niet anders. HZ University of Applied Sciences (HZ) kijkt daarom met een vooruitziende blik naar de toekomst. Samen met Drees & Sommer heeft de hogeschool het huidige onderwijs en de toekomstige manier van werken, onderzoeken en leren onder de loep genomen. In het herijkte Bouwstenenboek zijn de belangrijkste uitgangspunten voor een nieuwe netwerkcampus met ‘plakkracht’ opgenomen. Met dit document ligt er een breed gedragen basis waarop het College van Bestuur een besluit over de nieuwbouw kan nemen.

Workshops en interviews
Kris Reijnierse, projectleider vastgoed bij HZ, werkte het afgelopen jaar nauw samen met een team van consultants van Drees & Sommer aan het Bouwstenenboek. En daarbij zijn ze zeker niet over één nacht ijs gegaan. Kris: “Met het bestuur en directieteam hebben we vooraf gekeken naar de missie en visie van HZ. Daarna hebben we via workshops met collega’s en studenten de belangrijkste bouwstenen voor de toekomstige onderwijsomgeving opgehaald. Het te ontwikkelen PvE sloot aan bij een studentenopdracht vanuit Bouwkunde.” Student Max Steenhart zegt daarover: “Wat ik vooral leuk vond is dat het maken van het PvE aansloot bij onze opdracht. Wij moesten ook aan de slag met een PvE. Hierdoor kon ik zien hoe het in de praktijk ging.” Met collega’s die betrokken zijn bij het vastgoed hebben we diepte-interviews gehouden, en voor de overige betrokkenen hebben we meerdere malen een inloopspreekuur georganiseerd. Dit heeft geleid tot een breed gedragen Bouwstenenboek waarmee we richting geven aan de nieuwbouwplannen, zowel qua vierkante meters als qua indeling en inrichting.”
“Wij moesten ook aan de slag met een PvE. Hierdoor kon ik zien hoe het in de praktijk ging”
Max Steenhart – student bouwkunde
Verbinden en flexibiliteit
Vanuit Drees & Sommer is tijdens dit traject veel aandacht besteed aan de veranderende onderwijspraktijk. Klassikaal onderwijs neemt af en er is steeds meer behoefte aan inspireren, ontmoeten en verbinden. Om dit goed te faciliteren zijn dynamische en uitdagende onderwijsomgevingen nodig met een grote diversiteit aan werkplekken. Het interieur moet hierbij niet alleen esthetisch, maar ook functioneel aansluiten bij de behoeftes van de gebruikers. Zo ontstaan omgevingen die inspireren en verbinden én maximale flexibiliteit bieden.

Op de locatie in Vlissingen is die behoefte aan flexibiliteit misschien nog wel groter dan elders. Kris: “We hebben twee jaar geleden een nieuwe locatie geopend in Middelburg, waardoor we nu in Vlissingen minder studenten en medewerkers huisvesten. Hierdoor gaan we terug in vierkante meters van 24.000 naar maximaal 12.000. Die vierkante meters willen we uiteraard wel zo goed mogelijk benutten en daarom kiezen we bijvoorbeeld voor flexibele werkruimtes die door zowel studenten als medewerkers gebruikt kunnen worden. Ook investeren we extra in aanpasbaarheid van ruimtes zodat de werk- en leeromgevingen zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan veranderende groepsgroottes.”
Bruisende campus
In het Bouwstenenboek zijn de contouren geschetst van een bruisende campus met een duidelijk zichtbaar en herkenbaar lokaal karakter. De nieuwbouw moet echt een sociale ontmoetingsplek worden voor studenten, onderzoekers en maatschappelijke partners. Een kloppend hart of netwerkplaats, dat in het huidige gebouw ontbreekt, is daarom in de nieuwbouw van groot belang. Dit kloppend hart verbindt straks de gebruikers met elkaar en draagt bij aan ontmoeting, samenwerking, innovatie en onderzoek.
Transformatieopgaves in onderwijs
Volgens Daphne Gielesen, managing director bij Drees & Sommer, staan veel onderwijsinstellingen voor soortgelijke transformatieopgaves. Daphne, die zijdelings betrokken was bij de herijking van het Bouwstenenboek, ziet een duidelijke verschuiving in de visie op onderwijshuisvesting en onderwijsstrategieën: “Het overkoepelende doel van deze transformaties is om meer efficiëntie te creëren in leer- en werkprocessen, ondersteund door digitalisering. Schoolgebouwen moeten de komende decennia veel meer en beter kunnen meebewegen met veranderingen in het onderwijs en veranderende leerlingenaantallen. Dat vraagt om adaptieve gebouwen en een toekomstgerichte blik op het vastgoed.”
Daphne ziet daarnaast een groeiende focus op wellbeing en het verbinden van mensen. “De transitie in het onderwijs vraagt om een andere fysieke omgeving. Er komt steeds meer verbinding met het bedrijfsleven en met de maatschappij. Die nieuwe manieren van lesgeven en onderzoek moeten we goed faciliteren. Nieuwe onderwijsgebouwen kunnen hieraan effectief bijdragen. In Zeeland hebben ze dat heel goed begrepen.”
Kijk voor meer informatie op www.dreso.com