woensdag 24 april 2024
Home Nieuws Voortgezet Onderwijs Bootcamp ICSadviseurs groot succes

Voortgezet Onderwijs Bootcamp ICSadviseurs groot succes

Gebouw B1 in Amsterdam is een bruisende en innovatieve werkplek voor startende ondernemers en onderwijsinstellingen. Zo bevat het gebouw ook de team academy, een ondernemersopleiding voor mbo- en hbo-studenten. Het voormalige IBM gebouw verbeeldt nu de city in a building. The place to be voor nieuwe concepten. ICSadviseurs organiseerde er de bootcamp voor voortgezet onderwijs.

Een dertigtal deelnemers koos voor twee ronden workouts rond de thema’s ondernemend leren, de roostervrije school, vernieuwend beroepsgericht leren en gepersonaliseerd onderwijs. Telkens werden groepen begeleid door ICSadviseurs samen met experts zoals Jos Hardeman van Venture- lab S, medeoprichter Bert Sterken van de vernieuwende concepten Niekee en Agora, Roeland Baaten van platform vmbo dienstverlening en producten en Willemien Noordhof van Kunstkapsskolan Nederland.

Leer of werkplek krijgt nieuwe dimensie
Deelnemer Maarten Kok van Havo De Hof vat het goed samen: “Als je hier komt heb je gelijk geen kaders meer. Overal werken mensen op openbare pleinen, met een goede horeca en overal werk- en ontmoetingsplekken in grote kantooreilanden of intieme houten kantoren. Het begrip leer of werkplek krijgt hier een nieuwe dimensie. Overleggen gebeurt op een spontane manier. Daar gaat ook de energieboost van Erno Mijland van Innofun over. Over de kracht van creatief en bewust denken.

Enkele uitspraken binnen de workouts:

  • “Mooi aan de discussie rond de roostervrije school is het uitgangspunt dat je onzekerheid moet omarmen; Niekee heeft dat vertaald in een geheel nieuw concept: Agora.”
  • “Er is geen rooster, de leeromgeving en de wijze van ordening en ontwikkeling vinden vanzelf plaats, vanuit natuurlijke rollen, die telkens weer opnieuw ontstaan en voor een vanzelfsprekende ordening zorgen.”
  • “Het begon ooit met het inleveren van een deel van de lestijd voor het creëren van zogenaamde wingsuren.”
  • “De docent met ordeproblemen begon een schaakcursus en werd vrienden met zijn leerlingen.”
  • “De verlegen leerling haalde zijn fanfare in de school en werd de held.”
  • “Het onderwijs creëerde nieuwe helden.”

Een inspirerend verslag van de VO-Bootcamp lees je in de mei-editie van het Schooldomein.