Brede school De Esdoorn in Sleeuwijk:
‘Dit gebouw leeft!’

Midden in Sleeuwijk, aan de rand van het park, ligt Brede School De Esdoorn verankerd in het groen. Twee basisscholen, kinderopvang, gymzaal en bibliotheek vestigden zich in dit gebouw, dat oogt als een vriendelijk paviljoen. De opdrachtgever en partners van de Brede School zochten een plek waar ze konden samenwerken rondom een gemeenschappelijk hart.

Olivier No Label Architecten, een combinatie van de architectenbureaus No Label uit Rotterdam en Olivier + Partners uit Werkendam, creëerden – midden tussen de eigen ruimtes van de partners – een centrale aula als kloppend hart. Een aula die eenvoudig wordt samengevoegd met gymzaal en speellokalen. Het resulteert in een modern onderwijsgebouw dat flexibiliteit en comfort combineert met samenwerking en eigenheid. “De visie op onderwijs veranderde de afgelopen jaren sterk”, vertelt René Olivier van Olivier + Partners. “Er is steeds meer behoefte aan doorlopende leerlijnen, zodat kinderen tussen de 0 en 13 jaar zich optimaal kunnen ontwikkelen. Samenwerking tussen kinderdagopvang en basisschool is daarbij onmisbaar. In dit gebouw is dat geborgd. De toevoeging van een inpandige gymzaal en bibliotheek verrijkt die samenwerking.”
“Doordat de ruimtelijke aula eenvoudig wordt gecombineerd met de gymzaal en speellokalen, ontstaat er één groot, kloppend hart. Dat is echt van meerwaarde voor de gebruikers”, vindt Rob Janssen Bouwmeester van No Label. “De ruimte is op alle mogelijke manieren inzetbaar. Voor kleine groepen óf voor iedereen op deze Brede School.” Flexibiliteit in optima forma. De scholen en het kinderdagverblijf bevinden zich rondom de centrale ruimte.

Lees verder onder de foto

VERBINDING EN EIGENHEID
“Voor de afwerking van het interieur hebben we een beperkt aantal materialen gebruikt”, vertelt Janssen Bouwmeester. “Dat zorgt voor een heldere, warme uitstraling en duidelijke verbinding.” Het kloppend hart is met hout bekleed, dat ook terug te vinden is in de individuele ruimtes. Toch is er ook voldoende ruimte voor eigenheid. De partijen hebben ieder een eigen accentkleur, die in het interieur en bij de ingang aan de buitengevel terug te vinden is. Bovendien bepaalde de onderwijskundige visie de indeling van de individuele ruimtes, waardoor de grootte van de lokalen en leerpleinen varieert. Schooldirecteur Nadia Verhoeff van de Verschoorschool: “Het gebouw heeft een hart – het lééft ook echt. De ruimtes staan in verbinding met elkaar en vormen samen duidelijk een eenheid. Het is een gebouw waarin je je thuis voelt.”

Lees verder onder de foto

DUURZAAMHEID EN COMFORT
De GPR-score van De Esdoorn is hoger dan de gemeente ambieerde: 8,0. Dit komt door slimme keuzes en het toepassen van beproefde technieken. Gebruiksgemak en de mogelijkheid persoonlijke keuzes te maken, waren daarbij leidend. Zo zijn de gevels voorzien van heel hoogwaardige isolatie en natuurlijke zonwering en is het daglicht doordacht benut. De ventilatieroosters in de gevels zijn gecombineerd met warmteterugwinning. Daarnaast wordt gewerkt met bewegingssensoren. “Als de klas leeg is, gaan de verlichting en ventilatie uit”, licht Olivier toe. “Wat ook heel belangrijk is: iedere leerkracht kan zelf de temperatuur regelen of een raam open zetten. Dat bevordert het comfort enorm.” Uit de normering Frisse School klasse B blijkt dat ook licht, geluid en akoestiek prima op orde zijn. Om te voldoen aan de eisen voor akoestiek zijn in het hele gebouw Ecophon geluidsabsorberende plafondpanelen toegepast en in de klaslokalen zijn bovenop deze plafonds Ecophon Extra Bass panelen toegevoegd die het laagfrequent geluid absorberen. Dit zorgt voor een aangename en rustige sfeer om te leren en om les te geven. Janssen Bouwmeester: “Voor een gangbaar budget hebben we een heel hoge kwaliteit en enorm veel comfort geleverd.”

Lees verder onder de foto

TOEKOMSTBESTENDIG
“Maar een gebouw moet niet alleen energiezuinig zijn en gezond voor gebruikers. Het moet ook flexibel kunnen inspelen op veranderingen. Op toenemende of afnemende aantallen kinderen. Dat kan”, vertelt Olivier. “Het pand is ook anders in te delen, mochten er in de toekomst andere wensen zijn. Alle binnenmuren kunnen worden verwijderd. En doordat de lokalen op de begane grond direct toegankelijk zijn vanaf de buitenkant, kunnen ze eventueel ook door derden worden gebruikt. Zo hebben we gezorgd voor maximale flexibiliteit en kan het gebouw de komende zestig jaar mee.” “Waar we trots op zijn? Dat de gebruikers zo ontzettend tevreden zijn”, vindt Janssen Bouwmeester. Wim Marinissen, directeur van basisschool De Morgenster, beaamt dat. “Het gebouw voelt als een warme jas. Het was meteen een school, vanaf het allereerste moment dat de kinderen binnenkwamen. Het is functioneel en sfeervol.” Olivier vult aan: “Het ontwerp van deze Brede School past helemaal bij de wensen en eisen die de opdrachtgevers hadden. We hebben de kwaliteit gebouwd die we hadden beloofd.”

Lees verder onder de foto

DE OPLOSSING
Opdrachtgevers kunnen op de verschillende onderdelen van het PvE een ambitie formuleren, hierbij kunnen ze kiezen voor Klasse C, B of A. Klasse C is het minimum – niveau bouwbesluit, Klasse B is goed, Klasse A is het optimum. In de praktijk wordt vaak gekozen voor de gulden middenweg, in dit geval Klasse B. Voor de akoestiek betekent dit dat er een nagalmeis is van max 0,6 s (250-2000 Hz) en dat er een extra eis wordt gesteld voor de lagere frequentie van 125 Hz. Speciaal voor klaslokalen waar ambitie B of A wordt gesteld met betrekking tot het PvE Frisse Scholen heeft Ecophon een oplossing ontwikkeld. Voor klasse B bestaat deze uit Ecophon panelen in combinatie met de laagfrequente absorber Extra Bass. De Extra Bass panelen worden boven op de panelen geplaatst in een U-vorm wat zorgt voor extra absorptie van het laagfrequente geluid met name bij 125 Hz. Dit is uitgebreid getest en aangetoond. Inmiddels heeft dit systeem zich al vele tientallen malen bewezen, niet alleen bij scholen in het PO maar ook bij VO scholen en ROC’s. De akoestiek is onder controle, net als het budget. Brede School De Esdoorn is daar een goed voorbeeld van. Deze oplossing past prima bij de scherpe budgetten die in het onderwijs voor plafonds gehanteerd worden.

Voor meer informatie kijkt u op www.ecophon.nl/klaslokalen.

DELEN