Hoe maak je de beste school op de beste plek? In de gemeente Groningen werd er de afgelopen twee jaar gewerkt aan een antwoord op deze vraag. Architecten, stedenbouwers, beleidsmakers schoolbesturen, leerkrachten en leerlingen gingen er samen over in gesprek. Het resultaat mag er zijn. Opgedane inzichten zijn opgenomen in een rijk geïllustreerd, bijna 340 pagina’s tellend boekwerk.
In ‘Schoolvoorbeeld’ wordt niet alleen terug gekeken, naar de rijke scholenbouwhistorie van de stad, maar ook stil gestaan bij concrete locatie studies en vooruit gekeken naar de opgave die de stad in petto heeft met essays en het scholenplan Gro Up. Daarbij is één ding na afloop van de boekprestatie duidelijk. In Groningen bouwen ze geen scholen, maar ontwikkelen ze wijken en stadsdelen. De school vormt een plek in de wijk en geeft deze wijk betekenis. Op deze plekken wordt er dagelijks door 32.000 leerlingen gewerkt aan hun toekomst. Een duurzame toekomst.
De gemeente Groningen zet daarmee het kind en zijn ontwikkeling op de eerste plek.
De gevoerde gesprekken en onderzoeken leverden maar liefst 35 waardevolle aanbevelingen op. Deze adviezen en tips zijn van grote waarde voor iedereen die te maken krijgt met het maken van keuzes bij nieuwbouw en-of renovatie van scholen. Wie het boek verder doorneemt kan niet anders dan concluderen dat het ze in Groningen gelukt is. Het is de betrokken partijen gelukt om op een andere manier na te gaan denken over de bouw van scholen. De angst voor verandering en complexiteit hebben er plaats gemaakt voor een wil om er samen een succes van te maken.
Zo wordt er nagedacht over de betekenis van de school in de wijk, wordt er planmatig naar de opgave gekeken en is het geld gereserveerd. Stedenbouw, Vastgoed en Onderwijs werken er vanaf het eerste moment samen. Vanuit een duidelijke visie en een integraal plan voert de gemeente regie op de bouwopgave. Er is een werkwijze afgesproken waarlangs alle scholen tot ontwikkeling komen.
Het Programma Onderwijshuisvesting (www.POHV.nl) nam het boek met aanbevelingen in ontvangst van Wethouder Carine Bloemhoff. Het neemt graag kennis van de opgedane ervaringen, zodat deze kennis ook landelijk gedeeld kan worden. Het bewustzijn en de energie die de manifestatie heeft los gemaakt kan ook voor andere gemeenten als voorbeeld dienen.
Schoolvoorbeeld is een initiatief van de Gemeente Groningen in samenwerking met KAW architecten en De Zwarte Hond. Met de uitkomsten van dit onderzoek wil men de nieuw- en verbouw van scholen in het scholenplan Gro Up zo goed mogelijk uitvoeren.
Het boek is hier te bestellen of online in te zien:
Scholenmanifestatie Schoolvoorbeeld Groningen | KAW