Beleving, binnenklimaat en het effect op de leerprestatie

Licht, lucht en kleuren in het Graafschap College

Een debat over beleving, binnenklimaat en het effect op de leerprestatie. Aanwezig in de nieuwbouw van het Graafschap College in Doetinchem: drie bevlogen experts, gebruikers met ervaring en een kritische groep toehoorders om mee te debatteren. Conclusie: wanneer mensen ergens in geloven kan er iets moois groeien dat ook werkt. Dat zie je terug in het gebouw.

Foto: Lucas van der Wee

Gastheer is hoofd faciliteiten en huisvesting Hans Tomesen van het ROC Graafschap College. Marthijn Reekers van VELUX Modulaire Lichtstraten en interieurarchitecte Tamara van der Valk van cepezedinterieur staan hem bij. Hans trapt af: “We bedienen als ROC ruim 10.000 studenten, die in 12 gebouwen van samen zo’n 60.000 m² onderwijs volgen. Doetinchem heeft mooie gebouwen en wij wilden voor de nieuwbouw Sport & Bewegen en Veiligheid & Vakmanschap ook een aansprekend gebouw neerzetten. Maar alleen mooi is niet genoeg. Installatietechniek en binnenklimaat zijn essentieel voor het goed functioneren van een gebouw. De opleidingen kwamen uit een noodgebouw uit de jaren ‘60. Qua licht, lucht en kleur zaten die aan de onderkant van de markt. We zochten een nieuwe plek en uiteindelijk werd het deze locatie op Sportpark Zuid met aan de overkant de sportarena met sporthallen, turnfaciliteiten, een dojo en de sportvelden. We noemen het hier ook wel klein Papendal; door deze plek konden we ook efficiënter bouwen, omdat we faciliteiten op de campus konden gebruiken.”

Lees verder onder de foto

Foto: Martine Sprangers

GEEN ZIN IN PROBLEMEN
“We wilden naast een gezond ook een toonaangevend gebouw met een iconische uitstraling”, gaat Hans verder. “Met een set aan stevige uitgangspunten hebben we bewust eerst de architect geselecteerd en niet gedacht in pakketten waarbij je met de keuze voor een aannemer ook de architect erbij krijgt. We wilden bijvoorbeeld een efficiënt gebouw met een bruto/netto factor van 1.25 in plaats van normaal 1.4, zodat er meer ruimte zou zijn voor het onderwijs. Dat zie je terug in de integratie van de kantine met de trap en de studieruimten onder de trap. Ruimtelijk en toch compact en samenhangend uitgevoerd. Het gebouw is zomer 2018 opgeleverd en we kunnen nu stellen dat we het goed hebben gedaan. Met het bestuur hebben we recent nog de succesfactoren benoemd: het begint met een stevig programma van eisen dat je in de markt zet, waarbij de normen voor Frisse Scholen uitgangspunt waren. Daarnaast moet je een goede bouwmanager hebben, die zorgt dat wat opgeschreven is er ook komt. Vertrouwen is goed, controle is beter. Zo hebben we het werk van de installateurs per meter gecontroleerd, in een goede sfeer en met de goede uitleg. Als het niet goed gaat en iedereen weg is, komen de problemen altijd op het bord van het hoofd faciliteiten en huisvesting en daar had ik geen zin in. Het belangrijkste is dat de verschillende partijen een proactieve houding hebben en actief meewerken en meedenken. Dan kan er iets moois ontstaan. Ik heb gebouwen gehad met 1.200 opleverpunten, hier paste alle opleverpunten op één A4’tje en is het gebouw met een goed gevoel aan de opleidingsmanagers en gebruikers overgedragen. Ik weet zeker dat een goed binnenklimaat positief werkt op de leer- en werkprestaties van collega’s en leerlingen. Er zijn nog geen exacte cijfers over minder ziekteverzuim, minder voortijdige schooluitval of betere leerprestaties, maar we monitoren die aspecten wel.”

Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein