Van bezit naar gebruik

De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Onderwijs heeft met groei en krimp te maken. Nieuwe didactische werkvormen vragen om adaptieve gebouwen, die kwalitatief goed en mooi zijn. Tegelijkertijd staat een gebouw er niet meer voor 100 jaar. Dat vraagt om visie en creativiteit. Daarom vindt De Meeuw gebruik belangrijker dan bezit: “Wij maken ruimte voor inspiratie, maken ruimte voor ontwikkeling en maken ruimte voor de toekomst.”

Freek de Kort, senior accountmanager overheid en onderwijs bij De Meeuw: “Inmiddels bouwen we flexibele scholen die in kwaliteit niet onder doen voor permanente bouw. Neem het Kindcentrum Oirschot als voorbeeld van een school, waarbij de toekomstige vraag werd meegenomen. De uitvraag van het bestuur SKOBOS en de gemeente ging naar twee traditionele en twee modulaire bouwers, waarbij de prestatie meetelde. De opdrachtgever wilde een goede kwaliteit gebouw, met ruimte voor onderwijskundige ontwikkelingen en de mogelijkheid om op krimp of groei te reageren. De opdrachtgever had ook een eigen architect geselecteerd met de opdracht om andere bouwmethoden niet uit te sluiten. De traditionele bouwers vielen af want konden niet garanderen dat ze een blijvend passende oplossing konden bieden zonder exploitatierisico’s.”

Kindcentrum Oirschot
“Het unieke van dit gebouw is dat het een combinatie is van een traditionele kern met daaromheen een modulaire flexibele schil. Je kunt de kern verbijzonderen en de ruimten daaromheen modulair opbouwen. De architectonische kwaliteit van het modulaire deel doet niet onder voor het traditionele deel. Aan aspecten als licht, lucht, kleur, transparante wanden, grote trappen en de diversiteit van ruimten merk je echt niet dat je met een andere bouwmethode te maken hebt. We werken met een betonvloer voorzien van vloerverwarming, onderhoudsarme materialen en moderne installaties. Het zijn normale energiezuinige scholen, met een warmtepomp en zonnecellen.” Rik Staals van de afdeling Marketing & Communicatie knikt: “Het Hyperion Lyceum in Amsterdam is bijvoorbeeld een mooi project dat alle DNA van De Meeuw bevat. Het is als een modulair gebouw voor vijf jaar opgezet, omdat het mee moest groeien met het aantal leerlingen. Gedurende de jaren is het gebouw in verschillende fasen uitgebreid en in de zomer van 2015 zelfs 500 meter verplaatst om te kunnen groeien.”

OBS De Schakel in Vinkeveen
Freek geeft een ander voorbeeld: “OBS De Schakel is een basisschool in Vinkeveen, die al tien jaar behoefte had aan een nieuwe huisvesting met ruimte voor modern onderwijs. Alleen was het budget ontoereikend en alleen voldoende voor grootschalige renovatie. Door gebruik te maken van herinzet van bestaande materialen hebben we zonder afbreuk aan kwaliteit en levensduur een complete nieuwbouw van 1.000 m² neergezet met een mooie loungetribune en een multifunctionele speelzaal. In de zomervakantie hebben we het bestaande pand gesloopt en een compleet nieuwe school neergezet. Wanneer de fundering er ligt kunnen we snel werken, want 80% wordt in de fabriek voorbereid. Voordeel is ook dat je geen tijdelijke huisvesting nodig hebt.”

KBS De Heeswijk in Montfoort
“Hetzelfde zie je bij KBS De Heeswijk in Montfoort, die ook in de vakantie is neergezet. Montfoort keek naar systeembouw en het schoolbestuur nodigde vijf partijen uit. Er was één miljoen euro beschikbaar en de vraag was wie de best value kon bieden. Wij kwamen als winnaar uit de bus, omdat we binnen het bouwteam tot de beste oplossing zijn gekomen. Hier hebben we zelf de architect meegebracht, om onszelf uit te dagen. De lokalen zijn bijvoorbeeld dwars geplaatst, waardoor er een andere dynamiek in de ruimte ontstaat. Zij bieden met hun glazen schuifwanden zicht op de centrale hal.”

Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.