Arnoud van Spijk is sinds 1 mei aangesteld als directeur van Klimaatgroep Holland. Harry Vaatstra blijft aan en gaat zich meer focussen op innovatie en ontwikkeling.
Klimaatgroep Holland is 16 jaar geleden ontstaan vanuit een passie voor innovatieve techniek op een zolderkamer in Middelstum, Groningen. Inmiddels is het een florerend bedrijf, met ongeveer 30 medewerkers dat zijn strepen heeft verdiend met in house ontwikkelde concepten voor verschillende branches. Het bedrijf is nu klaar voor een nieuwe fase: “We maken ons klaar voor de toekomst.”
Binnenklimaatbranche is aan zet
Harry Vaatstra licht de verandering binnen het bedrijf toe: “Klimaatbeheersing en ventilatie zijn altijd al belangrijk geweest voor het welzijn in de binnenruimte, maar ze zijn de laatste jaren steeds hoger op de agenda gekomen. En met corona heeft het nog eens een enorme prioriteitsboost gekregen. Voor onze branche ligt er daarom een megaklus, we moeten als binnenklimaatbranche onze verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat alle gebouwen in Nederland in orde komen.”
“Dat betekent ook wat voor Klimaatgroep Holland, ook wij moeten een stap zetten. We hebben veel ideeën en moeten nu aan de bak om die ideeën te realiseren. Met de verandering van bedrijfsaansturing zorgen we dat we stappen kunnen gaan maken.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen
Arnoud van Spijk is de afgelopen acht jaar directeur geweest van de schoolmeubelfabrikant Eromesmarko. Zijn eerste doel wordt om Klimaatgroep Holland toekomstbestendiger maken. Hij geeft aan: “Schone lucht is gewoon heel erg belangrijk. De huidige tijd vraagt om verandering: ventilatie eisen worden (terecht) hoger, er is schaarste in technisch personeel, de bouwkolom is complex en gebruiksgemak kan een installatie doen kraken of slagen. Wij gaan investeren in techniek en mogelijkheden zodat we ook in de toekomst onze verantwoordelijkheid kunnen nemen in wat de maatschappij van ons vraagt.”
Kennis delen en voorop lopen
Harry Vaatstra gaat zich focussen op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie in het bedrijf en de branche. Zoals het doorontwikkelen van huidige concepten, innovatieve nieuwe technieken en concepten uitwerken, en mensen opleiden in het klimaatvak. Vaatstra legt uit: “We hebben altijd voorop gelopen, met deze extra slagkracht zorgen we ervoor dat we dat blijven doen.”
Nuchter en praktisch
Aan ambities om de wereld te verbeteren geen gebrek. Maar van Spijk benadrukt: “We blijven natuurlijk wel een nuchter en praktisch ingesteld Gronings bedrijf.”