Hoe schuifwanden bijdragen aan de routing in de Refajahkerk

In het zuiden van de stad Groningen staat de recent volledig verbouwde Refajahkerk. Voor de coronapandemie werden de twee diensten die op zondag worden verzorgd, bezocht door honderden kerkgangers. Door een gebrekkige routing werd het na de dienst standaard ongewenst druk in de verkeersruimtes. De door de kerk samengestelde bouwcommissie kreeg de schone taak om meer logica in het gebouw aan te brengen.

‘Onze kerk was nodig aan verbouwing toe,’ vertelt koster Anne Zeilstra. ‘En omdat het gebouw relatief klein is, waren slimme oplossingen een vereiste. In de nieuwe situatie moesten ophopingen van mensen op de routes naar de koffieruimte en de garderobe worden voorkomen. Het perfectioneren van deze routing vereiste flink wat denkwerk. In eerste instantie werden paneelwanden als mogelijke oplossing aangedragen, maar omdat ik als de kerk uitgaat de paneelwanden in mijn eentje zou moeten opendraaien, werd deze optie ook snel weer van tafel geveegd. Dit was het moment om de expertise van BREEDVELD in te roepen.’

Sceptische commissieleden
BREEDVELD adviseerde de bouwcommissie te kiezen voor geluidsisolerende schuifwanden met grote glasopeningen voor een transparant karakter. Twee van de drie -inmiddels toegepaste- wanden in de kerkzaal zijn mobiel. Het middelste deel is vaststaand. De drie meter brede schuifdeur aan de linkerzijde schuift achter en de even brede schuifdeur aan de rechterzijde schuift voor het middelste paneel langs. Dankzij de twee grote glasopeningen per paneel blijft het open karakter van de kerk in zowel open als gesloten toestand intact.

In de nieuwe situatie kunnen er tijdens de kerkdienst andere activiteiten plaatsvinden, zonder dat het geluid de dienst verstoort. ‘Wil je na de dienst een kop koffie drinken en napraten? Dan kies je voor de opening aan de rechterzijde. De mensen die liever direct naar huis gaan, kiezen de linkerzijde voor toegang tot de garderobe en de kortste weg naar de uitgang. Ondanks het feit dat we nu slechts dertig mensen per dienst mogen ontvangen, ben ik overtuigd van de werking van deze oplossing.’