PCPO Rijssen is een Protestants Christelijke schoolvereniging met zes basisscholen en een school voor speciaal basisonderwijs onder haar beheer. De Johan Friso School is één van deze scholen die onlangs een indrukwekkende make-over onderging; het gebouw kreeg er twee lokalen en een leerplein bij. Eén van de redenen voor de nieuwbouw was het feit dat de kleuterschool, voorheen Pinkeltje, nog apart van de hogere groepen was gevestigd. Alle 20 leerlingen krijgen nu onder één dak les. Maar, er zijn nog veel meer plannen.
De school huisvest kinderen uit de buurt. Kinderen met een overwegend Christelijk Protestantse achtergrond waarvan de ouders vaak ook naar de Johan Friso gingen. Directeur Gerrit Schuitemaker: “De meeste kinderen hebben inderdaad een Christelijke achtergrond, maar we hebben hier ook Islamitische kinderen uit Turkije en Syrië. Iedereen die kan instemmen met het beleid van de school is hier welkom. Ik kan met trots zeggen dat onze school een goede afspiegeling van de maatschappij is.” Ook is de directeur trots op de recente verbouwing. “De eerdere situatie met de kleuterschool apart, gevestigd aan de overkant van de straat was behoorlijk gedateerd. Vroeger een hele normale situatie, maar echt niet meer van deze tijd. Het kleutergebouw dat stamt uit 1971 had ook haar beste tijd wel gehad. Fijn dat nu alle kinderen bij elkaar gehuisvest zijn.“
Vrolijkheid en warmte
Over de inrichting van de ruimtes is door het team goed nagedacht. Wat het eerste opvalt, zijn de kleuren. Frisse kleuren die de school een vrolijk karakter geven. Gerrit: “Onze visie was inderdaad dat het een kleurrijk geheel moest worden voor de kinderen. Onze school moest aantrekkelijk worden, vrolijkheid en warmte uitstralen, uitnodigend zijn. Een plek waar je graag wilt zijn.” Voor de inrichting heeft de school gekozen voor onderwijsinrichter STALAD. Gerrit: “We hebben ook voorstellen gekregen van andere onderwijsinrichters, maar al heel snel kwam STALAD eruit. Zij presenteerden vanaf het eerste moment een uitgewerkt script dat een mooi, ruimtelijk beeld gaf. En wat ook belangrijk was: ze presenteerden meerdere mogelijkheden, dachten mee en konden zo meerdere oplossingen geven op een gegeven casus.”
Hartstikke trots
STALADS projectmanager Frank Venema vult aan: “Dat meedenken is precies dat wat mijn vak zo interessant maakt. We zijn geen dozenschuivers, we luisteren naar de wensen van onze klanten en we gaan net zo lang door om er achter te komen wat de klant precies wil. Op het moment dat dat voor ons helder is, gaan we aan de slag en komen terug met een aantal voorstellen. Het interessante aan dit project in Rijssen is, dat het nog volop in ontwikkeling is. Er is nu een belangrijke fase afgerond waar wij onderdeel van uit mochten maken en daar zijn wij als STALAD, hartstikke trots op.”
Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.
Foto’s: Hans Kroeze (STALAD)