Natuur komt terug in bewegwijzering

ReadMe versterkt visie Kindercampus Noord

Bewegwijzering of wayfinding is belangrijk omdat het de essentie van een organisatie kan versterken. Dat vond de directie van Kindercampus Noord in Den Bosch ook toen het in de aanloop naar het nieuwe gebouw op zoek was naar een bureau dat hen kon begeleiden. Wat rondvragen leverde alleen maar traditionele leveranciers voor bewegwijzering op. Tot de directie ReadMe via Google vond. Het resultaat is prachtig en versterkt de visie en ambitie van de school.

Frauke Donners is directeur van Basisschool Noorderlicht en co-manager van KinderCampus Noord. Samen met coördinator onderbouw Manu Urgert werkt ze hard aan de bouw en inrichting van basisschool Noorderlicht, waar 350 leerlingen uit de wijk de Rompert onderwijs gaan volgen: “Kwaliteit staat bij ons voorop en dat moet ook in de bewegwijzering terugkomen. Er zitten hier best wat bedrijven in de regio, maar ik wilde geen 13 in een dozijn zijn, met de geijkte bordjes op de deuren. We wilden een hoog afwerkingsniveau en het moest stylish zijn. Ik wilde ook geen letters, omdat kinderen beelden sneller begrijpen. Ik heb op routing en signage gegoogled en zo kwam ik bij ReadMe uit. We hadden twee partijen uitgenodigd en de pitch van Jeroen Banga sloot precies aan bij hoe wij het wilden. Hun portfolio was geweldig en laat zien wat wayfinding met een gebouw kan doen, zoals teksten over de trapleuning of natuurlijke materialen tegen de muur. Het is mooi om te zien hoe ReadMe bouwkundige elementen verwerkt in de routing. Dat wilden wij ook.” Jeroen over de begrippen: “Bewegwijzering is het overkoepelende begrip en signing is de uitingsvorm. De visie van de school was ons vertrekpunt en daarom hebben wij de natuurthema’s en verschillende kleuren als uitgangspunt voor onze verbeelding genomen. Aan de begrippen bos, duin, rots en oceaan hebben we weer dieren verbonden en dat hebben we vertaald naar footprints, kleur, bewegwijzering, achterwanden en de toiletten. Wat kun je met een oceaan doen en welke dieren leven erin. Door dat op het niveau van de plattegrond door te voeren vloeien visie en ontwerp samen. Dan wordt signage ook een educatief middel. Elk lokaal heeft een eigen dier, in combinatie met een nummer en de kleuren van het bos komen terug in de dieren. We voegen waarde toe wanneer we al in een vroegtijdig stadium in gesprek gekomen. Het casco stond, maar we konden meedenken in de tekeningen en dus konden we de visie van de school goed vertalen. Dan wordt het een proces waarin je elkaar scherp houdt en stimuleert. En dat levert een prachtig resultaat op.” Manu lacht: “Ik kan nu ook al kinderen typeren. We verkneukelen ons al hoe kinderen straks gaan reageren.”