De kracht van een goede leeromgeving

Het duurzaam gerenoveerde en deels vernieuwbouwde Alkwin Kollege vormde het decor van een inspirerend debat over renovatie, nieuwbouw, duurzaamheid en de kracht van een goede leeromgeving aan de hand van vier stellingen.

Schoolleider Jan-Willem Dienske van het Alkwin Kollege zet zijn school neer: “Een hele leuke open katholieke school met 1.500 leerlingen en drie speerpunten: kwalificatie, socialisatie en persoonlijkheidsvorming van de leerling. Het onderwijs beweegt zich van aanbodgestuurd naar meer vraaggericht, waarbij elke leerling unieke talenten heeft. Daar hoort een goede leeromgeving bij. Onze school is recent gerenoveerd met deels nieuwbouw. Dat heeft ook meer licht en transparantie opgeleverd.” Thomas vult aan: “We zijn twee jaar bezig geweest om het gebouw functioneel te maken. Het oude gebouw is typisch uit de jaren ‘60. Door twee halfronde aanbouwen om het bestaande gebouw te zetten is een nieuwe dimensie toegevoegd. We hebben het als het ware geopend, waardoor er veel meer licht in het gebouw is gekomen.”

Duurzaam renoveren is vanzelfsprekend
Jan-Willem: “Bouwen zit niet automatisch in de genen van de schoolleider die veel meer (met de organisatie van) het onderwijs bezig is. Je probeert leerlingen af te leveren als trotse burgers, die hun plek innemen.” “Maar dat is ook duurzaamheid”, reageert Marco van Zandwijk, “duurzaamheid gaat ook over de gemeenschap en de sociale inbedding.” Thomas Bögl: “Duurzaam bouwen is de core business van de bouwende partijen. De school hoeft er eigenlijk niets van te weten.” Philip Blaauw protesteert: “Je hebt als opdrachtgever je ambities en moet de marktpartijen uitdagen. Er is juist een enorme verwevenheid met de prestatie die je krijgt.” Fred Schopman vult aan: “Dat speelt vooral bij het binnenmilieu en het klimaat in de klas. De rest ligt nog verder weg. De gescheiden geldstromen spelen nog steeds parten.” Marco: “De werkgever is verantwoordelijk voor een gezonde werkomgeving. Dat is ook onderdeel van de Green Deal Scholen. De opdrachtgever moet zich bewust zijn van wat een gezonde omgeving is. Vervolgens is het aan de markt om dat op een maximale manier in te vullen.”

Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.

Foto’s LIAG architecten en bouwadviseurs